Jong N-VA Brugge wil een veilig en positief uitgaansklimaat

Op 18 januari 2014

‘Snelle invoering van taxicheques voor Brugse jongeren en meer sensibilisering’

De Stedelijke Jeugdraad van Brugge denkt na om voorstellen te lanceren voor het Brugs beleid om een veilig en positief uitgaansklimaat te creëren voor Brugse jongeren. Dit naar aanleiding van de overlast op oudejaar en de tragische dood van jongeren na een Brugs avondje stappen. Jong N-VA Brugge lanceert daarom opnieuw het voorstel rond de taxicheques en ijvert voor meer sensibilisering in samenwerking met de middelbare scholen en sport- en jeugdverenigingen.

“Het idee voor het invoeren van taxicheques voor jongeren is niet nieuw. Dit idee werd door ons al gelanceerd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Wij willen dit voorstel nu verruimen, niet enkel voor de Brugse hogeschoolstudenten, maar voor alle Brugse jongeren vanaf 16 jaar én alle Brugse hogeschoolstudenten. De busverbindingen tijdens de week en in het weekend zijn ’s avonds en ’s nachts beperkt tot een minimum.  Naar analogie van de cultuurcheques die door de hogescholen verspreid worden, pleit Jong N-VA voor een taxicheque voor jongeren met een korting op een taxirit. Zo raakt elke student tegen een betaalbare prijs en in kleine groepjes op een veilige en meer voordelige manier terug thuis. In het meerjarenplan is er jaarlijks € 10.000 voorzien, waar en wanneer er geen openbaar vervoer ter beschikking is, kan er een beroep gedaan worden op taxicheques. Maar tot op heden is er nog geen concrete uitvoering voorzien. De viering 100 dagen komt eraan en om ongevallen en overlast te vermijden, vragen we snelle en concrete actie van het schepencollege.”

“Daarnaast pleiten we ervoor dat de Jeugddienst een sensibiliseringsproject op poten zet voor de middelbare scholen en sport- en jeugdverenigingen om jongeren bewust te maken om ’s avonds niet alleen, maar in groep naar huis te trekken.”