Jong N-VA Brugge wil Bloedprocessie behouden

Op 7 juni 2011

De Heilig Bloedprocessie lokte dit jaar meer dan 40.000 toeschouwers naar de Brugse binnenstad, met als opvallendste afwezige schepen Mercedes Van Volcem (Open VLD), die uit protest tegen de pedofilieschandalen verstek liet geven. Van Volcem roept zelfs op om uit protest tegen de Kerk de Bloedprocessie een paar jaar te schrappen.

JONG N-VA Brugge begrijpt de kritiek op de Brugse Kerk en stelt net als mevrouw Van Volcem vast dat de Kerk ernstige imagoschade geleden heeft. De jongeren volgen echter de stelling niet dat de Bloedprocessie daarvoor moet opdraaien. Volgens voorzitter Daniel Guerrero is de Bloedprocessie “een sociaal gebeuren dat elk jaar tienduizenden toeschouwers lokt, ook van buiten de katholieke kerk. Als eeuwenoude traditie staat het symbool voor Brugge en zorgt het ook voor de nodige naambekendheid. Wij vinden het onzinnig om alle Bruggelingen te straffen voor de fouten van enkelingen.”

“De hoge opkomst en vele vrijwilligers bewijzen dat dit een feest is voor heel Brugge, dat niet zomaar te herleiden valt tot de eng religieuze betekenis die Mercedes Van Volcem er aan geeft. Het is aan de organisatie om te beslissen of er al dan niet geestelijken mogen meestappen.” Vorig jaar mochten geen geestelijken mee opstappen, dit jaar waren ze weer wel toegelaten. “Wie niet akkoord gaat met de beslissing van de organisatie kan zoals schepen Van Volcem gewoon thuisblijven. Daarom hoeft het feest voor de rest niet verpest te worden.” JONG N-VA Brugge hoopt de rijke traditie van de Bloedprocessie in de toekomst te behouden en verder uit te bouwen.