Jong N-VA Brugge: Alles staat stil, Brugge staat stil

Op 25 januari 2014
Jong N-VA Brugge vraagt een plan, een visie en vooral actie! Stilstand is achteruitgang.

Jong N-VA Brugge hekelt het algemeen beleid van het schepencollege van Brugge en houdt een prikactie op de zaterdagmarkt van Brugge nabij het Beursplein. De jongerenafdeling van N-VA Brugge zal symbolisch de Beurshalle ‘kraken’ en er een rode pelikaan neerplanten. Daarnaast worden de marktgangers geïnformeerd over de stilstand van Brugge.

Gemeenteraadslid Noélia Sanchez steekt van wal: “We hekelen het gebrek aan visie en daadkracht van deze nieuwe beleidsploeg. Burgemeester Landuyt vergelijkt graag zijn politieke strategie met de handelswijze van een pelikaan.  Een vogel die geduldig wacht tot er een vis passeert in de rivier om toe te slaan. Wij verkiezen de arend boven de pelikaan. Een vogel die zelf op jacht gaat naar de vissen. We vragen dus aan het schepencollege dat er meer initiatief genomen wordt en proactief gehandeld wordt om dossiers vlot te trekken. Want hiervoor zijn politici toch voor verkozen?”

Oud-jongerenvoorzitter en bestuurslid Ben Glorieux gaat verder: “Op veel te veel dossiers wordt er getalmd. Over het verkeer in en rond Brugge is er zelfs geen begin van aanpak van het mobiliteitsvraagstuk. Bij het luik toerisme is er geen toekomstvisie, bv. over de bouw van een noodzakelijk congrescentrum en om het verblijfstoerisme - zeker tijdens de winter - te stimuleren. Er worden geen beslissingen genomen over de leegstaande ruimtes: wat met het oude politiegebouw en wat met de totaal verouderde Beurshalle? N-VA pleit al langer voor een nieuwe, multifunctionele congreszaal op de huidige site van het Beursplein. We verkiezen dit boven een centrale stadsadministratie op deze site. Daarnaast is er nog geen plan voor de invulling van de Burg na de afbraak van het Ito-complex. We hebben ook nog steeds geen idee voor de toekomst van de lelijke parkeerplaats naast het oude Sint- Jan. Daar willen we de parking ondergronds, met bovengronds een boomgaard en beeldentuin. En er is tenslotte een totaal gebrek aan ideeën om de lokale economie aan te zwengelen: geen stimuli voor starters, te weinige impulsen voor werkzoekenden, een gebrek aan kansen voor talent, ...”

Jong N-VA Brugge maakt de trieste balans op bij monde van ondervoorzitter Nicolas Gervoyse: “De nieuwe bestuursploeg is een jaar aan de slag. Het resultaat is bedroevend. Was Stad Brugge een bedrijf, dan was het al lang weggeconcurreerd. Het huidige bestuur teert op acties en het beleid uit het verleden. Iedereen weet: het duurt jaren om een reputatie op te bouwen, maar het duurt maar even om onze troeven te verliezen. Het huidige bestuur straalt geen dynamisme uit en toont geen ambitie. Wij willen dat er iets gebeurt, zeker ook op economisch vlak: voor de lokale economie, waarbij investeerders worden aangetrokken, starters ondersteuning krijgen en de tewerkstelling in onze regio erop vooruit gaat…”