Autoslagveld nabij het WZC ‘Het Hallenhuis’ bij voetbal …. onverantwoord gevaarlijk!

Op 2 april 2014

Het Hallenhuis is een OCMW-Woonzorgcentrum, gelegen in het hartje van Sint-Andries, in de directe omgeving van het Jan Breydelstadion.   Op dit private domein (zie borden aan de 2 ingangen)  worden 113 bejaarde personen gehuisvest.

Tijdens voetbalwedstrijden echter wordt dit private (rustige) domein “omgetoverd” in een waar autoslagveld, met massa’s (foutief) geparkeerde wagens.  Velen, meestal van ver buiten Brugge, hebben blijkbaar de weg naar deze sluipparking gevonden …     Vooreerst staan deze onrechtmatig  op een privaat domein, bovendien staan er vele in overtreding en/of  op de voetpaden op dat domein geparkeerd.    Bovendien verhinderen zij langs beide ingangen volledig de toegang voor brandweerdiensten  en/of hulpverleners,  ingeval van een ernstige brand in het rusthuis en/of de acute evacuatie van één of meerdere rusthuisbewoners.   De gevolgen zouden echt dramatisch kunnen zijn … !  Op deze momenten is het  trouwens voor bezoekers ook onmogelijk om nog te parkeren op dit domein, gedurende 4 à 5 uren.  Het ganse verhaal is ons inziens onverantwoord gevaarlijk en onbegrijpelijk dat dit oogluikend getolereerd wordt door  het OCMW en het stadsbestuur.  (zie een aantal foto’s ter illustratie)    Het plaatsen van borden “uitsluitend voor bezoekers”  kan alvast een eerste stap zijn, aangevuld met diverse, meer structurele  maatregelen (slagbomen, borden parkeerverbod, …. )

Vanuit N-VA denken wij dat deze situatie zich niet langer mag voordoen en dat dit private domein van het WZC niet toegankelijk mag zijn voor voetbalsupporters tijdens de voetbalwedstrijden, teneinde op ieder moment de veiligheid te kunnen blijven waarborgen van de rusthuisbewoners ingeval van acute situaties.