Armoedebeleid onder vuur

Op 3 februari 2014

“Begin vorig jaar werd in deze raad beslist om de armoedetoets in te voeren. Maar een jaar later is van enige uitvoering daarvan nog niks te merken”, stelde Peter De Roo. “Steden als Brugge en Kortrijk hebben ondertussen zelf al een armoedetoets ingevoerd. Ze hebben niet op u gewacht, het mooiste bewijs dat de provincie wat dat betreft eigenlijk overbodig is. Hoeveel tijd denkt u voor de realisatie van uw armoedetoets nog nodig te hebben? Hoe ver staat u in de samenwerking met de lokale besturen? En hoe ver staat u met de West-Vlaamse denktafels die u denkt in te voeren om iets te doen aan de kinderarmoede, die u als prioriteit hebt uitgeroepen?”

“Nadat ik door de aanslepende perikelen van de interne staatshervorming in december 2013 eindelijk mijn beleidsnota kon afronden, zijn we dadelijk aan het werk gegaan”, antwoordde Myriam Vanlerberghe. “Op 17 december hielden we rond de armoedetoets al een eerste bijeenkomst met de vier centrumsteden en ervaringsdeskundigen. Op 24 februari is er een nieuwe vergadering gepland, waar we tot een gemeenschappelijke visie willen komen. Ondertussen heeft Vlaanderen ook alle provincies bezocht met de vraag om tot een eenduidige aanpak te komen. Het lijkt me dan ook volkomen logisch dat Vlaanderen de invoering van de armoedetoets zou coördineren.”

Myriam Vanlerberghe: “Het Vlaamse niveau moet coördineren.”

Armoedebeleid onder vuur