Reactie N-VA Brugge op het vertrek van Ann Minne-Soete

Op 1 september 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws en activiteiten

Het vertrek van Ann Minne-Soete uit de partij verbaast het bestuur van de Brugse N-VA niet.

Nadat een overgrote meerderheid van het afdelingsbestuur in november vorig jaar had beslist dat zij de lijst niet zou trekken in oktober 2018, nam zij aan bijna geen enkele partij-activiteit deel. Kennelijk kon zij zich niet neerleggen bij deze beslissing die democratisch volgens de partijstatuten en na lang overleg werd genomen.

De beweringen en onwaarheden van mevrouw Minne-Soete in enkele media vandaag, laten wij volledig voor haar rekening. Zij bevestigt wel openlijk wat wij al maanden horen en weten, namelijk dat ze binnenkort naar een andere partij overstapt. Daarbij lijkt de aangeboden plaats voor haar belangrijker dan de partij en het programma van die partij.

Het zal ons alvast niet deren om door te gaan.

De Brugse N-VA groeide de voorbije tien maanden uit tot een hecht team, dat straks nog met nieuwe bestuursleden en kandidaten wordt versterkt. Zo organiseerden we twee brainstormdagen, zijn er twaalf inhoudelijke werkgroepen aan de slag met de opstelling van het verkiezingsprogramma, gingen we al negen weekends lang bij duizenden mensen op bezoek in de stad, trokken we naar buurtfeesten en legden we overal ons oor te luisteren.

We pakten ook al uit met gedurfde en originele voorstellen. Zoals zeer onlangs nog over de toekomst van de Sint-Walburgakerk en de bekendmaking van een creatief plan voor de heropleving van Zeebrugge Bad.

“Het bestuur draait prima met Pol als lijsttrekker”, zegt voorzitter Dirk Barbier. “Er is groot enthousiasme in de bestuursploeg en bij onze achterban. Het waren drukken maanden: canvassen, straatacties, interpellaties, voorstellen lanceren. We hangen goed aan elkaar, we maken ook plezier. Zo is er morgen ons BBQ-feest en daarvoor schreven zich meer sympathisanten dan de vorige jaren in. Maar bovenal voel en hoor je van de Bruggelingen dat zij snakken naar verandering en dat zij in de N-VA het enige ernstige alternatief zien met PVDD als onze lijsttrekker. Meer dan ooit zet de N-VA de toon in Brugge."

De Brugse N-VA roept Vlaams parlementslid en raadslid Ann Minne-Soete en raadslid Sabine Angely op hun mandaten, die zij dankzij de partij hebben verkregen, meteen terug te geven. “Mensen die graag zwaaien met ‘integriteit en ethiek’ kunnen nu tonen hoe erg zij deze principes zelf naleven”, aldus ook jongerenvoorzitter Ilse Coopman.

PVDD laat het niet aan zijn hart komen. Hij betreurt wel de herhaalde persoonlijke aanvallen op hem. “Ik ga mij toch niet tot dat niveau verlagen. Samen met de zovele goede, warme idealisten binnen de N-VA, gaan we onverstoorbaar door. Over goed veertien maanden is het aan de Bruggelingen om zich uit te spreken. En daar kijk ik zeer hoopvol naar uit.”