Nieuwe investeringen in dubbelrichtingfietspad langs Houtkaai

Op 7 januari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Ben Weyts

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakte deze voormiddag een hele reeks nieuwe investeringen bekend in de West-Vlaamse fietsinfrastructuur. Ook in Brugge steekt de minister een tandje bij. De Vlaamse overheid investeert 65.759 euro in de tweede fase van de heraanleg van het dubbelrichtingsfietspad langs de Houtkaai.

Vorig jaar steeg het investeringsbudget van de Vlaamse overheid in fietsinfrastructuur tot een historische 103 miljoen euro. In 2018 wil de minister dit record nog verder verhogen en streeft hij naar 110 miljoen euro aan nieuwe fietsinvesteringen langs Vlaamse gewestwegen. Weyts: “Ik hoop dat deze investeringen in 2018 ook als inspiratie dienen voor steden en gemeenten bij de opmaak van partijprogramma’s en lokale bestuursakkoorden. Net daarom steunen wij via het Fietsfonds ook resoluut die gemeenten die investeren in lokale fietswegen die deel uitmaken van een fietsnetwerk dat de eigen gemeentegrenzen overstijgt.”

Ruim 1 miljoen voor West-Vlaamse fietspaden

Weyts investeert via dat Fietsfonds ruim 1 miljoen euro in nieuwe lokale fietsinfrastructuur in West-Vlaanderen. Ook de gemeenten zelf en de provincie West-Vlaanderen investeren mee wat het totaalbedrag op 1,2 miljoen euro brengt. Naast het dubbelrichtingfietspad langs de Houtkaai gaan er ook veel investeringen naar nieuwe fietsinfrastructuur in onder meer Oostende, Ruiselede en Poperinge. In totaal gaat het om zeven grote fietsinfrastructuurprojecten langs West-Vlaamse wegen.