Geen kandidaat-uitbaters voor nieuwe beurshal

Op 11 oktober 2017

Het Nieuwsblad/Regionaal: Brugge-Oostkust,

Wo. 11 Okt. 2017, Pagina 2

Er is weinig of geen interesse in de uitbating van de nieuwe, nog te bouwen beurs- en congreshal. Dat zegt N-VA, maar het Brugs stadsbestuur nuanceert. “We wachten tot de definitieve keuze van het bouwproject.”

Binnenkort kiest het Brugs stadsbestuur welk team de nieuwe beurs- en congreshal mag ontwerpen en bouwen, maar een uitbater voor de opvolger van de oude Beurshal is er nog niet. Sterker nog, een jaar nadat de zoektocht vanstart is gegaan, heeft de stad nog niet één formele kandidatuur ontvangen.

Volgens N-VA-gemeenteraadslid Geert Van Tieghem is het gebrek aan interesse te wijten aan het “warrige concept”.

Volgens Van Tieghem zien potentiële uitbaters een gebouw voor zowel beurzen als congressen mogelijk niet zitten.

“Helemaal vreemd is dat sommigen er blijkbaar ook aan denken om in datzelfde gebouw af en toe een overdekte markt te laten plaatsvinden. Dat lijkt erop te wijzen dat het stadsbestuur de pedalen kwijt is.”

Ook de keuze van het ontwerp- en bouwteam, die normaal in juni al gemaakt moest zijn, laat op zich wachten.

Definitieve bouwplannen

Volgens schepen van Financiën en Stadseigendommen Boudewijn Laloo (N-VA) heeft het stadsbestuur besloten om te wachten met het aanstellen van een uitbater tot de definitieve bouwplannen op

tafel liggen. “Hoewel de N-VA hier nu plots een drama van maakt, is dat ook niet onlogisch. De uitbaters willen een goed zicht hebben op hoe het gebouw er zal uitzien en zal functioneren”, zegt Laloo, die hoopt om binnenkort de plannen te kunnen voorstellen. Ondertussen laat de stad zich begeleiden door een externe firma bij de keuze van de uitbatingsformule en de exploitant. “Het is de bedoeling om tegen de start van de bouwwerken ook een exploitant te hebben”, besluit de schepen.

Als alles volgens plan verloopt, start de bouw van de hal in de zomer van2018. De werken zouden twee jaar in beslag nemen. Voor het beurs- en congresgebouw, met een capaciteit voor zeshonderd congresgangers, voorziet de stad in een budget vanongeveer veertig miljoen euro. (ktb)

Koen Theuns & ktb ■