Schepen Laloo vergeet elementaire regels van goed fatsoen tijdens de laatste gemeenteraad

Op 4 maart 2015, over deze onderwerpen: Nieuws van de Gemeenteraad

Tijdens de laatste gemeenteraad was er een incident waarbij schepen Laloo, N-VA raadslid Geert Van Tieghem een leugenaar noemde omwille van een artikel in ons Huis aan Huisblad over de negatieve evolutie van onze stadsfinanciën. Schepen Laloo aanvaardt immers enkel lofbetuigingen over zijn gevoerde beleid. Onaanvaardbaar dergelijk gedrag. Collega Van Tieghem is niet alleen een uitermate integer persoon. Hij is veel meer dan schepen Laloo een expert inzake financiën en begroting.

Schepen Laloo is het niet gewoon om deskundige oppositie te krijgen zoals nu met onze fractie. Nooit is schepen Laloo in staat om te antwoorden op concrete vragen van collega Van Tieghem als hij niet in de mogelijkheid was om voorafgaand het antwoord te laten voorbereiden door de administratie. Zo kan hij zich beperken tot een voorleesoefening, zoals in het lager onderwijs. Zo ook opnieuw gisteren toen onze collega vroeg naar een beleidsvisie en naar concrete cijfers bij de verkoop van enkele gebouwen. Schepen Laloo kon niet antwoorden en werd dan maar onbeschoft en beledigde hij op een onaanvaardbare wijze collega Van Tieghem!

Bij de vraag van fractieleidster Ann Soete naar een beleidsvisie bij schepen Laloo omtrent de nieuwe toekomstige bestemmingen van het kerkpatrimonium in Brugge bleef de schepen het antwoord schuldig en kregen we hetzelfde refreintje “ het is de bevoegdheid van het Bisdom”. Initiatief nemen om tot een overleg te komen teneinde ons waardevol kerkelijk patrimonium te bewaren voor de toekomst zit er bij de schepen niet in.

Schepen Laloo meende ook te moeten verkondigen dat hij hoopt dat collega Van Tieghem nooit schepen van begroting wordt. Schepen Laloo zou beter wat bescheidener zijn.
Enkele recente voorbeelden uit zijn blunderparcours:

- In 2013 mocht de stadskas 500.000 EUR extra BTW ophoesten omdat schepen Laloo bij het ondertekenen van de overeenkomst voor publiciteitsborden met Decaux nagelaten had om de BTW-regeling ten gronde te bekijken. De factuur volgde: 500.000EUR door de neus van de belastingsbetaler;

- In de begroting van 2015: een dubbele boeking van meer dan 4 miljoen EUR, klein foutje.... opgemerkt door collega Van Tieghem;

- Begin 2015 werden we geconfronteerd met de uitspraak van het Hof van Beroep inzake de retributie voor overnachtingen in hotels in Brugge. Alleen reeds voor de terugbetaling aan één hotel ongeveer 750.000EUR. De totale factuur voor de belastingsbetaler is nog niet gekend maar zal hoogstwaarschijnlijk meer dan 2 miljoen EUR bedragen. Een reglement tot stand gekomen en zelfs ongewijzigd verlengd ondanks de juridische procedure, onder de verantwoordelijkheid van schepen Laloo. Toen we hem vroegen of hij hiervoor een voorziening had aangelegd omwille van de juridische procedure, antwoordde de schepen dat dit niet nodig was. Dit is nochtans gewoon een normale daad van een goede huisvader en geldt als een verplichting voor bedrijven. Niet dus voor schepen Laloo!

In het Brugsch Handelsblad van december 2014 konden we lezen dat de schepen ijvert om in het Guines book of records te staan als langst zetelende schepen van financiën van onze mooie stad. Leuk voor de schepen, voor de Brugse belastingsbetaler duidelijk geen zo een goede zaak!