N-VA-kandidaten fietsen van Zeebrugge naar Brugge

Op 1 september 2012

Vandaag fietsten goed 40 N-VA-kandidaten van Zeebrugge over Zwankendamme en Lissewege, Dudzele en Koolkerke naar het centrum van Brugge. Onderweg hield de gele fietskaravaan af en toe halt om te wijzen op enkele aandachtspunten.

Zo reden we langs de plaats waar Elia een hoogspanningsstation wil bouwen, op de hoek van de Kustlaan met de Baron de Maerelaan. De Brugse N-VA vindt dat geen goede locatie en vraagt alternatieven, dieper landinwaarts, te zoeken en te vinden.

Bewust bezocht het gele peloton ook Zwankendamme en Lissewege, twee mooie polderdorpen die gekneld dreigen te raken door de landinwaartse uitbreiding van de haven. “Wij zijn voor een verdere groei van onze haven, zo belangrijk voor onze economie en dus voor de werkgelegenheid. Maar dit mag de leefbaarheid van onze polderdorpen niet in het gedrang brengen”, stelde lijstaanvoerster Ann Minne-Soete. “Een zee-inwaarste uitbreiding van de haven is aangewezen.” De kopvrouw van de N-VA stelde meteen ook voor om voortaan niet langer over “de haven van Zeebrugge” maar over de “haven van Brugge” te spreken. “Dat is belangrijk voor een nog betere citymarketing van onze stad en draagt bij tot de uitstraling van de haven, motor van de economie in onze regio.”

Ook brachten de sportieve N-VA kandidaten een bezoek aan de jonge ambachtelijke brouwerij “Fort Lapin” die wordt geleid door Kristof Vandenbussche. Het eerste bier, de “Fort Lapin 8” is klaar en kan sinds kort worden gedegusteerd (wat de N-VA-fietsers ook prompt deden). De productie vond tot dusver plaats in Brakel, maar men is nu druk in de weer om de productie in Brugge te starten. Het gaat om een tripelbier met een alcoholpercentage van 8°. Er wordt ook gewerkt aan een “Fort Lapin 10”

Dit bezoek illustreert het geloof van de N-VA in de kracht van kleine ondernemingen. “Creatieve mensen met goede, vernieuwende ideeën moeten worden gesteund en gestimuleerd. Zij dragen bij tot de aantrekkelijkheid van Brugge, zeker als het ook nog eens om eigen gemaakte, ambachtelijke producten gaat”, beklemtoonde Ann-Minne Soete.

Ter hoogte van de Dampoort riep de kopvrouw van N-VA-Brugge op om nu eindelijk werk te maken van een betere ontsluiting van onze Brugse haven. Daartoe moet er een vaste brug komen in Steenbrugge en dient een totaal nieuwe sluis en sas aan de Dampoort worden gebouwd. Daardoor moet de ringvaart bevaarbaar worden voor binnenschepen tot 2200 ton.

“Dat zal grote werken met zich meebrengen”, stelde Ann Minne-Soete.

“Meteen is dat ook de kans om de eeuwenoude verbinding over het water tussen Brugge en Damme te heropenen. Dat biedt prachtige kansen voor het toerisme en voor de pleziervaart. Ook een watertaxi langs de ringvaart met een aftakking naar Damme is mogelijk, wat ook zou bijdragen tot een noodzakelijke heropleving van de historische voorstad van Brugge. Op termijn kan zelfs de verbinding tot Sluis worden gerealiseerd.”

Van aan de Dampoort trokken de N-VA-fietsers door de binnenstad tot aan het huis van kopvrouw Ann Minne-Soete. Zij trakteerde de sportievelingen op een natje en een droogje.

Na afloop bouwden de Brugse N-VA-kandidaten nog een bbq-feestje in Zwankendamme.

Meteen gold deze teambuilding-dag als de formele aftrap voor de campagne van zes weken.