N-VA: “Omvormingsstation Kustlaan nefast voor toerisme en bewoners”

Op 21 oktober 2011

N-VA Brugge kant zich resoluut tegen het inplanten van een omvormingsstation van Elia langs de Kustlaan in Zeebrugge. Ook de geplande hoogspanningskabels zijn de partij een doorn in het oog. “Het bouwen van een hoogspanningsstation pal naast de strandwijk zal Zeebrugge minder aantrekkelijk maken voor toeristen en bewoners.” zegt Patrick Daels, secretaris van N-VA Brugge.

Voor de N-VA is het duidelijk: Zeebrugge moet als badstad volop zijn troeven kunnen uitspelen. Het omvormingsstation moet verder landinwaarts gebouwd worden, niet in de strandwijk. We moeten integendeel meer investeren in de strandwijk en Zeebrugge promoten als een goed bereikbare, veelzijdige badstad. Ook voor de bewoners is het vooruitzicht van een hoogspanningsstation in hun wijk geen rooskleurig plaatje. Zij zien toekomstige uitbreidingen van hun wijk, met woon- of groenzones, onmogelijk gemaakt worden door de komst van Elia.” aldus Daels.

Ook wat betreft de geplande bovengrondse hoogspanningslijnen uit N-VA zijn bezorgdheid. Patrick Daels: “Eerder werd Electrabel in Brugge gedwongen om zijn leidingen ondergronds te leggen. Blijkbaar gelden deze regels niet voor Elia in Zeebrugge en mogen zij daar ongestoord het uitzicht van onze badstad vervuilen met masten en kabels