Elfjuliviering Brugge

Op 11 juli 2011

Op zondag 10 juli was N-VA Brugge aanwezig bij de elfjuliviering, georganiseerd door het elfjulikomitee.

Eerst was er de academische zitting in de Gotische Zaal van het stadhuis, waar onder andere de Guldensporenslag op één van de wanden is uitgebeeld. We genoten er ondermeer van een bijzondere toespraak van Jean-Pierre Rondas die ons waarschuwde voor nieuwe grendels. Hij bracht ons de voor Vlaanderen catastrofale invoering van de Grendelgrondwet door Gaston Eyskens in herinnering. Ik herinner mij als tiener nog de hevige affichecampagne van de Volksunie tegen deze grendelgrondwet. Aleen de Vlaams-nationalisten onderkenden toen het gevaar. De representatieve democratie werd met deze wet uitgeschakeld. En Mark Eyskens, "de zoon van" wil blijkbaar het werk van zijn vader afmaken en de Vlamingen helemaal vastketenen. Vervolgens werden naar jaarlijkse gewoonte bloemenkransen neergelegd bij het standbeeld van Jan Breydel en Pieter De Coninck. Mijn gedachten gingen naar Jan Heem, de derde en ontbrekende held van het standbeeld.